Verktøy 3: Balansenøkkelen

 

Verktøy 3: Balansenøkken
(Ikke i boka).

Nå går vi videre med utforsking av balanserommet, her i en vertikal bevegelse. I dette spesielle verktøyet følger vi også hovedregelen med å skape en fast plattform før noe nytt skal utforskes. Gjentakelsen av verktøyet bindes sammen av fire gåtakter – som et hvileskjær.

Begynn gjerne med åpne øyne. Etter hvert vil du antakelig kunne lukke øynene under hele utførelsen. Som vanlig startes med inn. Brems med hendene (formet som et klogrep) til du stopper rett over knærne. God vekt på strake armer. Start oppreisingen med å la hendene gli over knærne som bøyes litt mer og skyves noe fram før du ruller deg katteaktig opp. Hendene forlater aldri kroppen. Om øynene er lukket, åpnes de etter ferdig. Gå deg ut av verktøyet.

Først brukes hendene til å stabilisere en bøyd posisjon (stopp). Det gir et godt utgangspunkt til utforsking av «knelandskapet». Den levende hånden beveger seg tett over kneet som også beveger seg. Balansen tilpasses automatisk en større utfordring, og følelsen av dynamisk kontroll øker.

NB! Kommandoordene inn – stopp – inn – stopp er viktig å bruke. Etter hvert vil du kanskje fornemme ordene som en slags «indre sang». De samme ordene finner du igjen i de to neste verktøyene: «sette seg» og «reise seg for å gå». Gjenkjenning av den «indre sangen» gjør det lettere å lære god kvalitet i disse to sentrale hverdagsbevegelsene.

Se kommentar til 1b: Knytt øvingen til tissing – for bedre å huske.

Når denne katteaktige bevegelsen blir naturlig integrert i hverdagsbevegelser, ikke minst hver gang du retter deg opp fra en handling på bakkenivå (ta opp noe fra gulvet, knyte skolisser osv.), vil også overkroppen mykes og lårene styrkes. Og selvsagt oppdateres balansen om du gjør den konsentrert.

Behold den gjerne som et fast ritual en til to ganger daglig.

Balansekoden - Britt Fadnes - Kirsti Leira - e-post