Verktøy 1b: Utforskende V-øvelse

 

Verktøy 1b: Utforskende V-øvelse
(ikke i boka)

Nå skal den enkle V-øvelsen bygges ut til å bli utforskende. Her utnyttes nettopp det som er innlært fra forrige verktøy. Vi følger et viktig læringsprinsipp.

Se på filmsnutten. Etter inn åpnes øynene. Grip fatt i buksa (skjørtet) og eventuelt overdelen samtidig. Gjør et «buksedrag». Grepet stabiliserer balansen ved at det knytter sammen overkroppen og beina. Jeg holder meg fast i meg selv når nå balanserommet skal utforskes.

Ved å si høyre (kan selvsagt velge venstre), unngås virring om startside. I taktanslag 1 utforskes hvor langt du kan bøye kneet kontrollert. Følg med. Kanskje kommer du forbi skotuppen? Fordi det skal være utforskende (i kontrast til mekanisk), tar det litt tid. Hvor mye du har å gå på kan være ulikt – fra et tidspunkt på dagen til et annet, fra i går til i dag og på de to sidene. Alt dette er normalt. Det du gjør forteller noe om hvor langt du kan gå akkurat nå.

Vær obs på at du står på hele fotsålen og avslutter en side skikkelig på taktanslag 2 før du dreier deg til andre siden for å utforske der. To ganger til hver side er nok. Det er viktigere å gjøre lite med god kvalitet enn motsatt.

Utforsking av balanserommet har den egenskapen at den binder oppmerksomheten til pågående handling. Nysgjerrigheten på «hva skjer nå?» skjerper konsentrasjonen – uten at vi trenger å fortelle oss det. Det skjer automatisk. Slik læres evnen til å være til stede i øyeblikket (=en læringsregel).

Øv gjerne etter tissing. Det gjør det lettere å huske. På do er vi i fred. Si ordene inni deg dersom du tror andre hører deg og det forstyrrer.

Balansekoden - Britt Fadnes - Kirsti Leira - e-post