Verktøy 5 - Reise seg for å gå

 

Verktøy 5: Reise seg for å gå
(se side 82)

Målet er å reise seg kontrollert slik at viktige læringsregler oppdateres. Det betyr at bevegelsen må skje uten å sprette eller hive seg opp, skyve fra med hender på armlener, trekke seg opp etter et bord eller stupe fram. Gjøres det skikkelig, vil det å gå videre kunne skje i rytmisk flyt. Lett og behagelig. Erfaringene fra Balansenøkkelen letter også her innlæringen.

Tre viktige elementer skal ivaretas:
a) Klargjør oppreising ved å bevege deg frampå stolen og få føttene innunder.
b) Bruk den "indre sangen" fra Balansenøkkelen:
inn – stopp – inn - stopp
c) Hendene må være på kroppen inntil du begynner å gå.

Se på filmen. På inn legges hendene på knærne. For å komme ut og fri fra stolen slik at tyngden kommer over føttene, trekker du deg etter fingrene og stabiliserer bevegelsen på stopp. På neste inn «krøller» du deg sammen og gir et lite skyv fra håndbakene. På siste stopp markeres stående posisjon.

Eksempel: Du sitter og skal reise deg for å gjøre noe. Kanskje noen roper på deg. Men først skal du reise deg skikkelig. Ikke sprette opp. Det gjelder å ta kontroll så ikke stressfølelsen hogger tak. Som regel har du bedre tid enn du aner. Her snakker vi sekunder.

Slik tilrettelegger du for å gå videre med god kontroll i rytmisk flyt. Slik vil det å gå mot målet tjene som god forberedelse til neste handling. Slik vil læringsdøra åpne seg (bl.a. færre avsporinger, bedre hukommelse).

Det er fort gjort å reise seg som før, gjerne hastig med oppmerksomheten langt ut og fram. Når Utforskende V-øvelse og Balansenøkkelen – som grunntrening - vedlikeholdes om morgenen og ellers ved behov, skjer det sjeldnere. Men ingen får til god kvalitet alltid. Velg deg noen steder hvor du gjør det ordentlig.

Med øving vil du også klare å gjøre denne på diskret vis i det offentlige rom.

Balansekoden - Britt Fadnes - Kirsti Leira - e-post