Verktøy 5;

Ta opp noe fra gulvet

NB! Les teksten på menysiden! Her starter en målrettet innlæring i hvordan integrere bevegelser, oppmerksomhet og pust (dvs. nesepust + å holde pusten) for å knekke balansekoden. Tydelig start-kommando letter igangsetting og gjennomføring. Hendene binder det hele sammen. Bevegelsene er sjefen, oppmerksomheten må knyttes til pågående oppgave for å unngå avsporinger og pusten må innordne seg som en god tjener (her: bruk av nesepust). Vend deg til å kommandere deg gjennom oppgaver når det butter imot.

Se på filmen. Fordi balanse innøves og oppdateres i meningsfulle sammenhenger, velger vi å arbeide med å ta opp noe fra gulvet. Si (høyt eller inni deg) hva du skal gjøre. Hold fokus på gjenstanden (her: en penn) fra start til slutt. Knip igjen munnen. Brems nedover ved hjelp av håndbakene. Like før bråstoppet på knærne gjør du et kort og bestemt utpust gjennom nesa (snøft/fnys/snert). Forestill deg at du blåser ut et lys med nesa. Strake albuer og god vekt på håndbakene. Konsentrasjonen skjerpes. Hold pusten hele vegen videre, også mens du studerer gjenstanden med samlete hender i lett bøyd, oppreist posisjon. Innpustet gjennom nesa henger seg på det siste strekket av overkroppen (se fortsatt på pennen). Avvent et lite øyeblikk i full strekk før du slipper deg litt ned i knærne, bøyer overkroppen noe og snøfter på nytt, nokså likt det mot knærne. Avvent et lite øyeblikk etter snøftet før du går mot målet.

NB! Vær potta tett! Ingen lekkasjer undervegs, hverken av pust eller oppmerksomhet.

Legg merke til at knærne strekkes når du strekker deg etter gjenstanden og bøyes godt fram etter at du har grepet gjenstanden og starter returbevegelsen. Framsvinget sikrer god kraftutvikling når du bruker de viktige lårmusklene mot tyngdekraften. Suveren styrkeøvelse!

Ned og opp. Ned og opp. Med og mot tyngdekraften. I meningsfylte ærend. Ta opp noe som skal ryddes, kastes, brukes eller undersøkes. Knyte skolisser, røske opp et ugras, vaske vekk en flekk osv. Etter hvert skjer det lett og rytmisk. Det vil koste deg mindre og mindre å bruke nesepust og å holde pusten. Det blir mer og mer naturlig.

Du skal puste så bestemt og så høyt at du hører deg selv. Oppmerksomt må du lytte til deg selv for å bli din egen kontrollør. Du hører nesepusten og du hører fraværet av pusten (stillheten) når du holder den. Gjør du ikke det, kan du være ganske sikker på at du ikke er tilstrekkelig konsentrert og tilstede i øyeblikket. Slurver du? En slik aktiv lyttende atferd vil avsløre om du lekker luft undervegs. Skjer det, begynner du på nytt. Det gjelder også om du kaster blikket ut undervegs. Her er det god disiplin som teller.

Vi lærer å bruke den begrensete nesepusten når det vi gjør er uanstrengt. Den «gjerrige» pusten og den nære målrettete oppmerksomheten hindrer lekkasjer. Den forbannede tvilen minimaliseres og energi oppmagasineres. Vi arbeider med dynamisk stabilitet, en følelse av kontroll som grunnlag for videre frihet. Samlet fremmer dette læring av å avgrense seg: Det er jeg som bestemmer. Innlærte slipp av pusten skal unngås. De hører ikke hjemme når balansen skal oppdateres. Ikke minst lærer vi å kunne ta en ting av gangen, sekvens for sekvens. Alt er grunnleggende elementer for å oppleve god kontroll.

Kast noe på gulvet og øv deg! La det inngå fast om morgningen og 3-5 ganger utover dagen.