Verktøy 6;

Sette seg

I tråd med det som står på menysiden og i teksten til verktøyet Ta opp noe fra gulvet, må oppdatering av god balansekontroll først og fremst veves inn i vertikale hverdagsbevegelser. Det er gunstig når det internt viktige samspillet mellom bevegelser, nær oppmerksomhet og nesepust (+ å holde pusten) repeteres under ned- og opp-bevegelser mot gulv og bakke, men ikke minst når vi setter oss og reiser oss. Det er våre to mest vanlige vertikale bevegelser. Bruk av igangsettingskommando skjerper konsentrasjonen.

Måten å sette seg og å reise seg på er ofte inngrodde og det kreves innsats for å avlære noe som er uhensiktsmessig til noe som er hensiktsmessig. Innøvingen lettes fordi du vil nyte godt av tidligere øvingsinnsats.

Se på filmen. Du skal unngå å falle ned. Kontroll hele vegen. Lårmusklene utfordres og holder seg sterke. Oppmerksomheten tett på hele vegen. Hendene bærer et stort balanseansvar.

a) Rygg inntil slik at du kjenner stolen bak i knehasene. Det gjør det tryggere.
b) Legg hendene på lårene og la blikket falle rett ned mellom føttene, si kommando.
c) Knip munnen igjen. Hold pusten, brems nedover, nesesnøft mot knærne, stopp bestemt.
d) Hold pusten, senk deg (stup) rett ned, land frampå, vekt på hender, god bøy i albuene.
e) Hold pusten når du skyver fra med hender mot knær slik at du får tyngden over rumpa.
f) Hold pusten fortsatt når du faller ned bakpå.
g) I en lett strekkbevegelse (med oppmerksomheten nært), puster du inn gjennom nesa.
h) Når du slipper deg ned i stolen og rigger deg mer til, puster du ut gjennom nesa.
i) Nå er du fri…….

Dette er en overgangsbevegelse der vi kan minne oss på å være mer disiplinert avventende. Mulig stressatferd dempes. Det gjelder om det er arbeid eller hvile, alene eller sosialt, lytte eller si noe. Mange har etterlyst et verktøy som klargjør til arbeid foran skjerm. Her er det.

Velg deg som et minimum noen steder hvor du gjør det ordentlig. Da husker du det. Med god øving vil du også klare det på diskret vis i offentlige rom. Verktøyet krever spesifikk øving for å læres. Repeter. Når det er innlært, kan du som oftest sette deg kontrollert med god flyt. Viktige oppdateringer inngår her i en helt vanlig balansekrevende bevegelse.