Verktøy 7;

Sette seg

Gamle måter å sette seg på skal avlæres. Også her er Læringsnøkkelen nyttig.

Det er også helt vanlig å sette seg slurvete, for eksempel å falle ned. Det må unngås, her gjelder å ha kontroll hele vegen. Lårmusklene skal utfordres for å holde seg sterke. Oppmerksomheten er tett på fra start til slutt. Den innlærte rytmen skaper gjenkjenning.

Se på filmen:
a) Rygg til du kjenner stolen bak i knehasene. Alltid. Et startsignal som øker tryggheten.
b) Legg hendene på lårene og la blikket falle rett ned mellom føttene, si kommando inn.
c) Brems nedover med hendene, stopp med god støtte på knærne på 1.
d) Senk deg helt ned, bøy albuene, støtt deg fortsatt på knærne på 2.
e) Len deg bakover, stopp bevegelsen ved å gripe bestemt om knærne på 1.
f) Slipp grepet på 2, fremdeles med oppmerksomheten tett på. Synk avspent ned.
g) Rigg deg til, nå er du fri….

Dette er en overgangsbevegelse der vi kan minne oss på å være mer disiplinert avventende. Mulig stressatferd dempes. Det gjelder om det er arbeid eller hvile, alene eller sosialt, lytte eller si noe. Mange har etterlyst et verktøy som klargjør til arbeid foran skjerm. Her er det.

Velg deg som et minimum noen steder hvor du gjør det ordentlig. Da husker du det. Med god øving vil du også klare det på diskret vis i offentlige rom. Verktøyet krever spesifikk øving for å læres. Repeter. Når det er innlært, kan du som oftest sette deg kontrollert med god flyt. Viktige oppdateringer inngår her i en helt vanlig balansekrevende bevegelse.