Verktøy 8a, se side 78 i boka;

Grip-slipp

Dette er det første av tre diskret håndverktøy i sittende som kan hjelpe deg når du aner at uro kan oppstå eller har oppstått. Jo før, jo bedre.

Se på filmen. Samle hendene i fanget og grip om en av tomlene. Under innøving er det lurt å starte med inn – som en påminning til å vende oppmerksomheten innover mot seg selv i bevegelse. Bruk den enkle totakten grip-slipp (alternativt 1-2, 1-2 osv). Aktuelt å ta fram for eksempel under transport, i kirka, på kino, i klasserommet, i en sosial sammenheng, på et møte, på rattet (rattet erstatter tommelen, begge hender samtidig eller etter hverandre). For å skjule hendene (dersom det føles nødvendig), kan du kanskje legge et klesplagg over eller ha de under et bord eller en pult.

Bevegelsene er så små at de er knapt synlige for andre. Gjør dine egne erfaringer med alle håndverktøyene. Finn ut hva som passer deg best når og hvor. Noen bruker også dette i stående.

Etter hvert klarer du i noen sammenhenger å forbli samlet om du lar oppmerksomheten gå ut i rommet (nødvendig hvis du er sjåfør i bil), mens du samtidig utfører taktfaste håndbevegelser.

 

Verktøy 8b, se side 78 i boka;

1,2,3 – rolig

Dette verktøyet er det andre av tre små håndverktøy i sittende.

Se på filmsnutten. Her vendes oppmerksomheten bare mot den ene hånden. Legg merke til at hånden hviler naturlig og avslappet over kneet. Dit legges den på kommandoordet inn (for å sikre bedre tilstedeværelse i det du nå skal gjøre). Her skjer et godt møte mellom håndskål og kneskål. Kneet er som skapt for et hvilested for hånden og håndens bevegelser tiltrekker seg oppmerksomheten. Velg hvilken hånd du vil bruke. Det er godt mulig å prøve begge hender hver for seg.

Etter mange utprøvinger med ulike taktriff, har det vist seg at rytmen som gjentas her – 1-2-3-rolig - vil hjernen ha. Hjernen er kresen og svarer med teflon om vi ikke treffer det som best er. Tilpass stemmebruk etter omgivelsene. Verktøyet kan brukes diskret sammen med andre. Prøv det som det siste du gjør før du legger deg og i senga om du strever med søvn (se side 90). Flere har effekt av det som sovemedisin. Noen bruker det også på yttersiden av et lår i stående.

Etter god innøving, vil du i enkelte sammenhenger godt tåle å la oppmerksomheten gli ut - uten at opplevelsen av å være samlet forsvinner. Er du sjåfør i bil og vil bruke det på rattet (eller på kneet), er jo det nødvendig.

 

Verktøy 8c

Håndskål (stopp – rolig)

Se på filmen. Her utnyttes god innøving av Verktøy 7. Du ganske enkelt klapper stopp på knærne, drar hendene oppover og inn i fanget og former håndskålen. Vend og hold oppmerksomheten (synet) ned og inn i håndskålen, rolig. Der får synet hvile.

Også denne kan gjøres helt diskret.

Når det grunnleggende verktøyet er lært i en balansekrevende bevegelse (Verktøy 7: Stående V-bevegelse), vil koblingen stopp – rolig kunne fungere som gode hint. Både i stående og som her i sittende. Men det krever at grunnverktøyet (Verktøy 7) holdes godt ved like.