Verktøy 8;

Ta opp noe

Se på filmen. Også her er det nyttig å ha øvd godt på Læringsnøkkelen. Strekket i denne vertikale bevegelsen er større enn når vi reiser oss og setter oss. Å måtte bøye seg helt ned er en vanlig hverdagsbevegelse som må utnyttes på en god måte.

Du ser på gjenstanden hele vegen. Gjenkjennende takt og rytme gir god veiledning.

Legg merke til at knærne strekkes når du griper etter gjenstanden og bøyes godt fram etter at du har fått tak i gjenstanden og starter returbevegelsen. Framsvinget av knær sikrer god kraftutvikling når du bruker de viktige lårmusklene mot tyngdekraften. Suveren styrkeøvelse! I tillegg holdes ryggen myk.

Ned og opp. Ned og opp. Med og mot tyngdekraften. I meningsfylte ærend. Ta opp noe som skal ryddes, kastes, brukes eller undersøkes. Knyte skolisser, røske opp et ugras, vaske vekk en flekk osv. Etter hvert skjer det lett og rytmisk.

Kast noe på gulvet og øv deg. La det inngå fast om morgningen og 3-5 ganger utover dagen. Det er en god følelse når du merker at kvaliteten i denne ned-opp-bevegelsen sitter. Her utføres en vanlig hverdagsbevegelse med kortvarig full konsentrasjon der god balanse og godt samarbeid mellom føtter og hender oppdateres på en elegant måte. Igjen kan du erfare hva som skjer som et resultat av hva du gjør. Veksling mellom innsats og hvile er integrert i selve bevegelsen.